torsdag 1 oktober 2009

Hösten har kommit smygandes de senaste veckan. Det har blivit en del kommentarer i stil med "vad fort det blev höst". Imorse såg det ganska okej ut, så jag gick ut utan sjal. En dumhet, det var ju riktigt kallt. Nu sitter jag här med mitt kvällste och fryser lite, Norah Jones och lavendelljuset. Jag har stickat klart sockorna så nu har jag inget att göra. Min lampa är sönder så jag kan inte lägga mig och läsa. Och de kommer säkert inte laga den på flera dagar. De är så himla sega här. Har kommit på varför fransyskorna är så himla smala trots det vita brödet och nutellan. De äter mindre portioner helt enkelt. Sen tror jag iallafall att de har bättre ämnesomsättning. Det här har varit ett hett diskussionsämne ett tag nu, men nu tror jag det är löst. Det är faktiskt helt galet, de är bland de smalaste jag sett, och ändå äter de otroligt onyttigt. Jag börjar misstänka att skälet till varför de kontinentala länderna inte har samma fetmaproblem som norra europa är helt enkelt deras matglädje, och mindre portioner. Vad sägs om att alla börja tycka om mat och att sitta ned en lång stund runt middagsbordet? Låter inte det helt underbart? Min dröm är en stor familj som sitter tillsammans runt bordet och äter en lång och livlig middag. Jag kan nästan känna dofterna när jag tänker på det.

Inga kommentarer: