fredag 13 februari 2009

Jag har bakat rågsiktsbröd! Jag tänkte att det kanske finns någon där ute som vill ha receptet, så her we go!

Du behöver:
5 dl mjölk
50 g rumsvarmt smör
50 g jäst
½ dl sirap
1½ tsk salt
1 msk brödkryddor, eller pomeransskal
1,4 l rågsikt

Gör så här:
Värm mjölken till 37grader. Smula ned jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen har lösts upp. Klicka i matfettet och tillsätt sirap, salt och kryddor. Tillsätt mjölet men spar lite till utbakningen. Arbeta degen tills den känns smidig. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min. Knåda sedan degen på mjölat bakbord. Dela degen i fyra delar och forma till runda bullar. Platta ut bullarna med mjölad hand till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Tag ev ut hål i mitten. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Låt kakorna jäsa ytterligare i ca 30 min. Sätt på ugnen på 225 grader. Grädda kakorna mit i ugnen i ca 10 min. Låt svalna på galler.

Det doftar så himla gott härinne just nu!

Inga kommentarer: